Biznis bez reklamy je ako poľovačka bez honcov

Biznis a reklama – fejtón

Spread the love

Biznis bez reklamy*  je podobný poľovačke na zajacov bez honcov a  psov. Niečo by ulovili, no nebol by to dôvod na halali.  Honcov len tak ľahko nezoženiete, naviac je to dosť rizikové zamestnanie. Tiež jedno orientálne úslovie hovorí, že keď nie sú v kraji zajace, zje sa na večeru poľovnícky pes.  Pre kreatívneho človeka robiť v reklame musí byť radosť. Keď ma dcéra vezie okolo benzínky, vždy ma napadne: „Motor  vrčí very well, naliali do mňa Shell“ a predstavujem si, koľko by mi mohli za takúto výbornú reklamu asi poslať.  Naposledy sme mali doma možnosť uplatniť sa v reklame, keď firma Subaru vypísala súťaž, naviedol ma na to jeden známy. V podmienkach bolo vo veršovanej reklame použiť určité vlastnosti auta.  Vymysleli sme:

SUBARU

Na SUBARU, ak neviete,

bezpečne sa odveziete

všade tam, kde práve chcete.

Rýchlosť problém nie je žiadny,

vyskúšaj ho, len doň sadni.

Nechýba mu pohodlie,

to už predsa každý vie.

Nebudem viac hlúpy,

preto si ho kúpim.

 

Žiaľ známy sa rozhodol pre použitie internetového skladateľa básní a bolo vymaľované.

To bol môj zatiaľ posledný autorský pokus v reklame, no neprestal som o jej civilizačných dopadoch premýšľať

V demokratických krajinách je reklama prísne regulovaná. Výnimku tvoria iba predvolebné kampane, kde môžete nasľubovať voličom 10 násobné platy, krajinu kde sa vám bude krásne umierať, slušnosť, …. Nakoniec nič nesplníte a nedostanete žiadnu pokutu. Asi zákonodarcovia  chceli dosiahnuť, aby pokutu dali voliči pri nasledujúcich voľbách, no nepredpokladali, že voliči dovtedy spoľahlivo zabudnú.

Treba byť však objektívny, boj proti Ficovi, sa statočne plní, podobne aj boj proti korupcii, tu stačilo len vymeniť obsah pojmu, čo je nie je korupcia – keď kradneme my pri moci.

Spomínané formy reklamy, ktoré síce majú univerzálnu použiteľnosť, majú iba lokálny efekt. Napr. reklama na bryndzové halušky zasiahne len minoritu slovenských nacionalistov. Títo, vzhľadom na vplyv bryndze na črevnú mikroflóru, imunitu a potom aj na odolnosť voči kovidu, získajú evolučnú výhodu, pokiaľ na základe týchto informácií reklamu nezakážu.

Ideálne sú reklamy, ktoré nenanucujú konkrétny výrobok, ale ideologický produkt, konštrukt, heslo, politický cieľ, najlepšie v skratke, lebo tam nehrozí, ako sme spomenuli, obvinenie z klamlivej reklamy. Napríklad: žijete v tyranii, váš vodca je diktátor, slobodné voľby, pravda-láska-privatizácia. Cieľ tejto reklamy – spotrebiteľ sa správa podobne, ako v prípade hmotných produktov. Má to sused, chceme to mať aj my. Širšie súvislosti  si neuvedomujeme, odstrašujúce príklady nepomáhajú, v tom je magická sila reklamy podporovaná závisťou. Ste zhypnotizovaní ako potkan kobrou americkou (naja paxamericana). Zvlášť náchylné sú klonované potkany, ktoré tento stav prenášajú na iné zvieratá najmä ovce a z nich ďalej. Nastáva prevrat, ktorý končí rozvratom. To je príklad jej vnútorného pôsobenia so súhlasom občanov. Ako príklad môže slúžiť náš prosperujúci východný sused. Dobré je aj do takejto  reklamy primiešať závisť, pomstychtivosť, najnižšie pudy – výsledok je zaručený.

Prefíkanejšia forma reklamnej kampane s podobným obsahom, je zacielená na okolie, medzinárodne organizácie, svetovú verejnú mienku a pod. Touto sa získava všeobecný súhlas pre osvedčené nástroje upevňovania presvedčenia o pravdivosti sloganov reklamy. Otestovaným nástrojom je bombardovanie, vojenská intervencia a následná rekonštrukcia rozbitej krajiny, ovládnutie jej zdrojov. Zisky sú podstatné vyššie ako pri predchádzajúcom príklade. Clausewitzov výrok vojna je pokračovanie politiky inými prostriedkami je potrebné si teda doplniť o poznámku, že reklama vytvára  humánny obal vojne aj politike.

Vrcholná forma reklamy a spolupráce s biznisom je, keď sa koordinovane vystraší svetová populácia, že bez zakúpenia ich produktu, je jej osud spečatený. Produkt má vedľajšie efekty, čo sa zatají, alebo o nich ešte nevie, čo by mohla byť neskôr poľahčujúca okolnosť. No tuná sa vytvára šanca predávať produkt na odstránenie týchto bočných efektov. V elektrotechnickom priemysle niečo podobné zabezpečujú tzv. kurvítka. Vtedy sa maximálne rozčúlime, že produkt prestal fungovať týždeň po uplynutí záručnej doby. V tomto prípade výrobca nám obratom ruky pomocou reklamy predá nové produkty na problémy, ktoré nám vytvoril svojim produktom, nie nový modernejší televízor, aby sme sa pred susedom nehanbili.

Systém by bol dokonalý a uzavretý, keby biznis vytváral aj príčiny a predával na ne produkty.

Toto by sa za opakovalo dovtedy, dokedy by bolo komu predávať, spotrebiteľ by nevyhynul, alebo produkt by nevytváral už aj nového uvedomelého spotrebiteľa.

Robiť takúto reklamu takýmto produktom, ešte aj za širokej medzinárodnej a domácej politickej podpory, musela by byť skutočne radosť.

Zvažujem, či sa ešte raz nepokúsim do tejto branže preraziť.

Nepočuli ste náhodou náhodou, že sa také niečo chystá alebo realizuje? Ponúkol by som im svoj nový reklamný slogan, alebo radšej jeden určite dobre zabudnutý citát1Modistka Márie-Antoinetty, slečna Bertinová, keď svojou obratnou rukou omladzovala starý klobúčik, zvolala: „Skutočne nové je len to, na čo sa už zabudlo“:

„Každý človek špekuluje, ako by v druhom človeku vzbudil nejakú novú potrebu, a aby ho prinútil k nejakej novej obeti, k novej závislosti, a aby ho zviedol na nový  spôsob pôžitku, a tým aj na hospodársku mizinu. Každý sa usiluje nad druhým stvoriť nejakú cudziu bytostnú silu, a ukájať tak svoju vlastnú zištnú potrebu. Preto s množstvom predmetov rastie ríša cudzích bytostí, ktoré si človeka ujarmili a každý nový produkt je novou príležitosťou, ako sa navzájom klamať a navzájom zdierať“2Mnohí lektori marxizmu-leninizmu nečítali diela K. Marxa, väčšina súčasných guruov neoliberalizmu, ich nepoznajú tiež, čo nie je dobrá reklama pre obe strany. Možno to je aj zámer, lepšie sa máva formou ako ťažkým obsahom..

 

 

*Páni Kotler, Goebbels sa dúfam neurazia, že ich pojmy marketing a propaganda, som podradil pojmu reklama. Bolo to z dôvodu zjednodušenia textu a výkladu.

 2) Mnohí lektori marxizmu-leninizmu nečítali diela K. Marxa, väčšina súčasných guruov neoliberalizmu, ich nepoznajú tiež, čo nie je dobrá reklama pre obe strany. Možno to je aj zámer, lepšie sa máva formou ako ťažkým obsahom.

 

 

 

Pridajte Komentár

error: Content is protected !!